Wij kiezen ervoor om al van kleinsaf (peuter) te gaan zwemmen. Daar ligt de focus op watergewenning.
De peuters, 1ste en 2de kleuter, 3de, 4de, 5de en 5de leerjaar gaan tweewekelijks zwemmen.
De 3de kleuters, het 1ste en 2de leerjaar gaan samen wekelijks zwemmen. Zo kunnen ze in niveaugroepjes (leren) zwemmen.
We rekenen op (groot)ouders voor het zwemvervoer. Vanaf het derde leerjaar stappen we in het doorgaan naar het zwembad en worden we opgehaald door (groot)ouders. Vanaf het oudste lager fietsen we naar het zwembad en hebben we geen vervoer meer nodig.
Sporten gebeurt wekelijks een uurtje.
Kleuters sporten op blote voetjes.
De leerlingen van het lager brengen daarvoor hun sportzak mee met daarin sportieve schoenen, een short en een t-shirt.
Tot en met het 4de leerjaar krijgt elke klas een uurtje Franse taalinitiatie door een andere begeleider (Stéphanie). Inhoudelijk wordt de link naar de projecten gelegd. Zo worden ze reeds voorbereid om in het 5de aan de slag te gaan met het Frans.
Elke ochtend starten we met een kringgesprek. De kinderen brengen op die manier hun leefwereld binnen en deze gesprekken zijn vaak het vertrekpunt van verder onderzoek of een project.
Wanneer er veel gezamenlijke interesse is over een bepaald onderwerp, dan werken we met de kinderen een project uit. Van bij de start worden ze betrokken. Wat weten ze al? Wat willen ze weten? Wat willen ze doen? Wat willen ze maken?
We maken een planning op en laten het project leven. We betrekken er graag zoveel mogelijk mensen bij of trekken er ook zeer graag op uit.
Doorheen hun schoolloopbaan krijgt elk kind een tekstenboek. Hierin worden de (vrije) teksten verzameld. Dit boek verhuist mee met de leerling.
Een vrije tekst is een vorm van expressie (tekening bij jonge kinderen - tekst en illustraties vanaf het eerste leerjaar) en/of communicatie.
Via de vrije tekst leggen we de link naar spelling, taalbeschouwing, lay-out/opmaak...
Tijdens de "stille werktijd" worden instructies gegeven en gaan de kinderen zelfstandig (en begeleid) aan de slag met leerinhouden (Nederlands en wiskunde).
Tijdens een "vrije werktijd" worden vaak andere taken verricht zoals: opzoektaken, actua's, vrije teksten schrijven, onderzoek, presentaties voorbereiden... Elke leerling werkt alleen of in duo's aan deze taken. Ze leren deze taken zelf in te plannen en op te volgen doorheen hun schoolloopbaan.
De spil van de klaswerking is de klasraad. Hier wordt het reilen en het zeilen van de klas besproken. Worden afspraken gemaakt en plannen gesmeed. Geven we pluimen aan elkaar en zoeken we naar oplossingen voor problemen.